در محضر حضرت دوست

با این خبرگزاری مصاحبه ای صورت نگرفته است . در پی تماس و اصرار برای مصاحبه تلفنی، قرار شد متنی بنویسم و ایمیل کنم.نوشتم و فرستادم.خبرنگار بی سواد ،از سر حماقت و حسادت ، از آن متن متین،چنین خلاصه ی کودکانه ای برداشته است!!

«المواقف و المخاطبات» از عرفان ایرانی شیعی سخن مي‌گويد

تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۳:۳۳

مترجم كتاب «المواقف و المخاطبات» نوشته نفرّي، اين اثر را در شمار ناب‌ترین آثار عرفان ایرانی شیعی به شمار آورد كه متعالی‌ترین معانی عابد و معبود و عاشق و معشوق در آن تجلی یافته‌اند.

 
 

محمودرضا افتخارزاده، مترجم اين اثر در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) کتاب «المواقف و المخاطبات» را شطحیات و مکاشفات ابوعبدالله محمدبن عبدالله نفرّی، عارف ایرانی شیعی سده چهارم هجري قمری برشمرد که در هفتاد و هفت موقف و پنجاه و شش مخاطبه گرد آمده است.

محمودرضاافتخارزاده يادآور شد: در عرفان نفرّی واژه «موقف» به معنای «محضر حضرت دوست» است که محل تجلی و تجلیات الهی به شمار مي‌آيد و مقصود از «مخاطبه» خطاب حضرت حق به عبدش است.
به گفته وي، «مواقف و مخاطبات» نفرّي ناب‌ترین عرفان ایرانی شیعی به شمار مي‌آيد كه متعالی‌ترین معانی عابد و معبود و عاشق و معشوق در آن تجلی دارد.
وي افزود: در عرفان نفّری انسان، ترجمان وجود خداوند و معنای هستی است، ولیّ خدا و خلیفه اوست، دوست و مخاطب خداست. در عرفان وي خداوند عاشق انسان است. تاحدي عاشق است که ناز انسان را می‌خرد! دوست ندارد انسان لحظه‌ای در حجاب باشد! او را همواره در حضور خویش می‌خواهد. 
افتخارزاده عناصر اساسی عرفان نفری را انسان و خدا و همچنين وقفه و رؤیت دانست و گفت: وقفه، مقام فنای ذات طالب در ذات مطلوب است. 
وي افزود: رویت، بنیادی‌ترین عنصر عرفان نفرّی به شمار مي‌آيد. رویت، مقام شهود ذات یا معرفت یقین مکشوف است. این کتاب یکی از مهم‌ترين آثار عرفاني ایرانی شیعی است كه به فارسي برگردانده شد.